Op dinsdag 13 juni 2023 (2de dinsdag v/d maand) om 19.30 uur in Ontmoetingscentrum COR, Klarinetstraat 26, 3582 Koersel-Beringen.

Iedereen welkom! Klik hier voor stratenplan etc.

Indien jullie de naam van de titel lezen denken jullie waarschijnlijk aan de films, maar nee. Ronny Vannerom neemt ons mee op een even spannend avontuur en laat ons kennismaken met de bedreigde soorten in het Caraïbisch gebied. Hiermee komen de levendbarende vissen van de Caraïbische eilanden in de schijnwerper.

Ronny laat ons al weten dat....

Volgens de IUCN–RED LIST zou de helft van alle Caraïbische zoetwater vissen bedreigd zijn met uitsterven. Een uitdrukking om toch eventjes verder te onderzoeken.

Op zich herbergen de Caraïbische eilanden in een rijke diversiteit aan zoetwaterleven maar op gebied van vissen moeten we toch vaststellen dat er maar 108 inheemse soorten aanwezig zijn, waarvan bijna 50% endemisch is.

De reden waarom er zo weinig inheemse vissen aanwezig zijn in deze landen is voor de hand liggend. Sinds jaren’50 zijn er grote kweekcentrales ontstaan die in opdracht van de regering massaal tilapia en andere zoetwatervissen is beginnen te kweken om de hongersnood tegen te gaan. Sinds de jaren ’90 zijn de Caribische eilanden wereldwijd koploper in het produceren van deze vissen. Productie van meer dan 500.000 ton zijn geen uitzonderingen.
Door deze producties zijn bijna alle inheemse soorten sterk achteruit gegaan.

In deze voordracht probeer ik jullie weer een verhaal te brengen dat zal gaan over de moeilijke overlevingskansen van de vissen maar daarnaast ook een beetje een aanzet om sommige soorten toch in het aquarium eens te houden.

Mededelingen v/d voorzitter, de gratis tombola en vijf quizvragen behoren ook nu bij het avondprogramma van de 2D-vergadering. Tot dinsdag !.